• over STAN
  • spelers
  • auteurs
  • STAN werkte samen met
  • STAN speelde in
  • partners
  • pers

Toneelspelersgezelschap STAN, acroniem voor Stop Thinking About Names, is het theatercollectief rond Jolente De Keersmaeker, Sara De Roo, Damiaan De Schrijver en Frank Vercruyssen die elkaar eind jaren tachtig ontmoeten aan het Conservatorium van Antwerpen. Daar werken ze samen met onder andere Matthias de Koning van Maatschappij Discordia die hen laat kennis maken met een andere, minder dogmatische visie op het theater. Het gezelschap opereert vanuit het democratische beginsel dat iedereen over alles meebeslist, van tekstkeuze, decor en belichting tot kostuums en affiches. STAN stelt de toneelspeler centraal en gelooft sterk in het principe van de soevereine acteur: hij is zowel speler als maker. Er wordt niet gerepeteerd in de conventionele betekenis van het woord; het grootste deel van het repetitieproces vindt plaats rond de tafel. Zodra de keuze voor een stuk is gemaakt wordt de tekst bewerkt en hertaald om zo tot een eigen nieuwe speeltekst te komen. Pas de laatste dagen voor de première gaan de spelers de vloer op, maar de voorstelling komt pas echt tot stand als de toeschouwers in de zaal zitten. STAN koestert een rotsvast geloof in de 'levende' kracht van theater: de voorstelling is geen reproductie van een aangeleerd iets, maar wordt elke avond opnieuw gecreëerd, samen met het publiek. Een STAN-voorstelling is daarom geen voltooid product, maar eerder een uitnodiging tot dialoog. 

STAN staat voor teksttheater en kan zich beroepen op een uitgebreid en verscheiden repertoire. Hoog op de repertoirelijst staat het oeuvre van de klassieke toneelauteurs zoals Tsjechov, Gorki, Schnitzler, Ibsen, Bernhard of Pinter. Teksten uit de toneelgeschiedenis ontstoffen en naar het hier en nu trekken door een herlezing, door ze in een hedendaagse context te plaatsen. Naast de grote klassiekers kiest STAN ook vaak voor het werk van hedendaagse auteurs zoals recent nog Yasmina Reza en worden er vaak schrijfopdrachten gegeven aan auteurs zoals o.a. Willem de Wolf, Oscar Van den Boogaard, Gerardjan Rijnders. Maar de keuze kan ook vallen op collages van teksten, waarbij er vertrokken wordt van zowel toneelteksten als kortverhalen, sketches, filmscripts, filosofische traktaten en romans. STAN wil vertrekken van de overtuiging dat toneel geen elitaire kunst is, maar eerder een kritische reflectie over hoe ieder van ons in het leven staat, over onze overtuigingen, onze bekommernissen, onze verontwaardiging. Wereldrepertoire biedt als geen ander inzicht in de condition humaine en reikt sleutels aan om de complexiteit van deze wereld te vatten. STAN zoekt daarbij vaak de paradox van de komedie op: door humor en lichtheid wordt de tragedie vaak tastbaarder en intenser. 

Elke speler van STAN maakt deel uit van het collectief, maar tekent ook zijn eigen parcours. Naast het zoeken naar een gezamenlijke affiniteit is er ook ruimte, en noodzaak, voor ontmoeting en wisselwerking met gastspelers en andere gezelschappen. STAN werkte in het verleden al vaak samen met Maatschappij Discordia (NL), Dood Paard (NL), Compagnie De KOE, Olympique Dramatique en Rosas. 

STAN neemt niet alleen een heel specifieke plaats in het Nederlandstalige theaterlandschap in, maar is ondertussen ook in het buitenland een veelgevraagde gast: het gezelschap heeft de afgelopen twintig jaar een sterk repertoire opgebouwd van anderstalige voorstellingen en toert uitgebreid binnen Europa (Frankrijk, Spanje, Portugal, Noorwegen), maar ook intercontinentaal (Tokyo, Rio de Janeiro, New York, Québec), zowel met de anderstalige versies van hun Nederlandse creaties als met de Frans- of Engelstalige stukken die ze in het buitenland creëerden.

Pers over specifieke voorstellingen is per productie terug te vinden, algemene persartikels en portretten over tg STAN hier:

Focus Tg STAN
Kaaitheater Bulletin, mei 2003

De advocaat in de acteur - interview n.a.v. 15 jaar tg STAN
Knack, 2004

Tg STAN over de jaren '90
Toneelstof

TG STAN
The Korean Theatre Review, januari 2017

 

 

 

Jolente De Keersmaeker

Jolente De Keersmaeker (1967) is stichtend lid van STAN. De afgelopen jaren creëerde en speelde ze mee in o.a. Eind Goed al Goed, Het Wijde Land, Bedrog/Trahisons, Nora, De Kersentuin en wat/nu. Naast STAN was Jolente ook regelmatig betrokken bij het werk van haar zus, choreografe Anne Teresa De Keersmaeker en haar dansgezelschap, Rosas. Jolente geeft ook les aan het Conservatorium in Gent en aan de dansopleiding P.A.R.T.S. in Brussel.

Sara De Roo

Sara De Roo (1970) vervoegde STAN in 1992. De afgelopen jaren creëerde en speelde ze mee in o.a. Beroemden, Eind Goed al Goed, Het Wijde Land, The Marx Sisters en wat/nu. Samen met Steven Van Watermeulen (NTGent) creëerde ze de coproducties Lucia Smelt/Lucia melts en Decemberhonger, geschreven door Oscar van den Boogaard. Sara leidt vanaf september 2015 samen met Clara van den Broek de acteeropleiding aan het Conservatorium Antwerpen (AP-hogeschool/school of arts/afdeling drama/acteren). Op televisie was ze te zien in films en series zoals Brasserie Romantiek, Swooni, Rosie en Met Man en Macht.

Damiaan De Schrijver

Damiaan De Schrijver (1962) is stichtend lid van STAN. De afgelopen jaren creëerde en speelde hij in o.a. of/niet, Brandhout, een irritatie, Het Wijde Land en wat/nu en maakte hij voorstellingen samen met de leden van De Koe, Dood Paard en Maatschappij Discordia, zoals De Beroemden, De Toverberg, Onomatopée en My dinner with André. Hij werkt op individuele basis geregeld mee aan Nederlandstalige films en tv-reeksen, o.m Het Verdriet van België (1995), Terug naar Oosterdonck (1997), Kijk eens op de doos (2002), Dennis van Rita (2006),  De Ronde (2011) en Met Man en Macht (2012).

Frank Vercruyssen

Frank Vercruyssen (1965) is stichtend lid van STAN. De afgelopen jaren creëerde en speelde hij mee in o.a. Nora, Bedrog/Trahisons, De Kersentuin en wat/nu en maakte hij verschillende voorstellingen met jonge spelers en dansers (zowel Belgische als internationale artiesten), zoals The Tangible, Mademoiselle Else, Après la répétition en Scènes de la vie conjugale. Daarnaast geeft hij regelmatig les aan theater-en dansscholen zowel in België als in het buitenland. Op televisie was hij te zien in films zoals Anyway the wind blows en in de series De Smaak van de Keyser, Vermist en Amateurs.

Aberystwyth
Ahrus
Aix-en-Provence
Ajaccio
Alençon
Angoulème
Annecy
Arles
Athene
Basel
Beirut
België
Belgrado
Bergen
Berlijn
Besançon
Béziers
Bordeaux
Bourgoin-Jallieu
Braga
Brest
Buenos Aires
Cahors
Caïro
Cardiff
Cergy-Pontoise
Clermond-Ferrand
Coimbra
Colmar
Damascus
Dieppe
Dijon
Dublin
Duinkerke
Düsseldorf
Edinburgh
Evora
Evry
Frankfurt
Genève
Glasgow
Göteborg
Grenoble
Guimarães
Hamburg
Hamburg
Hedmark
Helsinki
Lausanne
Le Mans
Lissabon
Ljubljana
Londen
Lyon
Madrid
Manchester
Marseille
Maubeuge
Mont Saint Aignan
Montélimar
Montemor-o-Velho
Montpellier
Montreal
Münster
Nantes
Nederland
New York
Nice
Nïmes
Nogent sur Marne
Nottingham
Oakland Californië
Oslo
Parijs
Pau
Perpignan
Porto
Poznan
Praag
Québec
Quimper
Rabat
Rimini
Rio de Janeiro
Rochefort
Saint-Brieuc
Saint-Jacques-de-la-Lande
Saint-Nazaire
Salzburg
Santarcangelo
Sarajevo
Sint-Petersburg
Stockholm
Straatsburg
Talinn
Tarbes
Thessaloniki
Tokyo
Tondela
Toulouse
Trondheim
Tunis
Turijn
Valence
Vandoevre
Vila Real
Villefranche
Vilnius
Vire
Zagreb