• info
  • credits
  • upcoming
  • images
  • press
Mon 9 September 2019 20:30
Gent
Tue 10 September 2019 20:30
Gent
Sat 4 January 2020 20:30
Rotterdam
Wed 15 January 2020 20:30
Mechelen
Thu 16 January 2020 20:30
Mechelen
Fri 17 January 2020 20:30
Tielt
Tue 28 January 2020 21:00
Amsterdam
Wed 29 January 2020 21:00
Amsterdam
Thu 30 January 2020 21:00
Amsterdam
Show past dates
Sat 23 February 2019 20:30 Monty

http://www.monty.be

Fri 22 February 2019 20:30 Monty

http://www.monty.be

Thu 21 February 2019 20:30 Monty

http://www.monty.be

Fri 25 January 2019 20:30 Toneelschuur, Haarlem

http://www.toneelschuur.nl/

Thu 24 January 2019 20:30 Toneelschuur, Haarlem

http://www.toneelschuur.nl/

Fri 18 January 2019 20:30 Theater Kikker

https://www.theaterkikker.nl/

Thu 17 January 2019 20:30 Theater Kikker

https://www.theaterkikker.nl/

Sat 22 December 2018 21:00 Frascati

https://www.frascatitheater.nl/

Fri 21 December 2018 21:00 Frascati

https://www.frascatitheater.nl/

Thu 20 December 2018 21:00 Frascati

https://www.frascatitheater.nl/

Wed 19 December 2018 21:00 Frascati

https://www.frascatitheater.nl/

Sat 15 December 2018 20:00 Compagnie de Koe

https://dekoe.be

Fri 14 December 2018 20:00 Compagnie de Koe

https://dekoe.be

Thu 13 December 2018 20:00 Compagnie de Koe

https://dekoe.be

Wed 12 December 2018 20:00 Compagnie de Koe

https://dekoe.be

Tue 11 December 2018 20:00 Compagnie de Koe

https://dekoe.be

archief

No upcoming events

discordia en stan

de schrijver/de koning

tg stan en maatschappij discordia

brengen van

jon fosse

eg er vinden

ik ben de wind

(geschreven in 2007)

(vertaling maaike van rijn, damiaan de schrijver, matthias de koning)

‘eg er vinden’, ‘ik ben de wind’

speelt zich af in een imaginaire zeilboot; ook de handeling is  be-
dacht, verzonnen, en moet niet uitgevoerd worden, maar imagi-
nair blijven.

 

er zijn 2 personen:

de een (matthias de koning) en de ander (damiaan de schrijver),

volledige techniek: tim wouters

 

(…) is het zo

de woorden worden zwaar

 

 

ja

 

 

maar waarom is het zo

 

 

zo is het gewoon (…)

 

tg STAN & Maatschappij Discordia - Eg er vinden, Ik ben de wind
tg STAN & Maatschappij Discordia - Eg er vinden, Ik ben de wind
tg STAN & Maatschappij Discordia - Eg er vinden, Ik ben de wind
tg STAN & Maatschappij Discordia - Eg er vinden, Ik ben de wind
tg STAN & Maatschappij Discordia - Eg er vinden, Ik ben de wind
tg STAN & Maatschappij Discordia - Eg er vinden, Ik ben de wind
tg STAN & Maatschappij Discordia - Eg er vinden, Ik ben de wind
tg STAN & Maatschappij Discordia - Eg er vinden, Ik ben de wind

Weergaloos mooi verbeelde boottocht
"De boot bestaat niet, die is denkbeeldig. De grijszwarte stenen langs de fjordenkust zien we ook niet, die roepen de acteurs met hun stem en woorden op. Damiaan De Schrijver van Tg Stan en Matthias de Koning van Maatschappij Discordia spelen de dialoog voor twee acteurs Ik ben de wind (Eg er vinden) van de Noorse toneelauteur Jon Fosse uit 1977. Het is een weergaloos mooie toneeluitvoering, raadselachtig, enerverend op ingehouden manier en poëtisch.
...
Voorstellingen als Ik ben de wind (...) verrijken de toneelspeelkunst en ze zouden eigenlijk het ijkpunt moeten zijn van alle theater. De eenvoud is echter een verraderlijke; erachter schuilt een oneindig rijke zeggingskracht en theatrale spanning."
Theaterkrant, 'Keuze van de criticus', Kester Freriks, 21 december 2018

Existentiële onmacht wordt tastbaar in Eg er vinden
"De extreem onopgesmukte vorm die de makers aan de tekst hebben gegeven past uitstekend bij het thema. Het ingetogen spel van de anders zo explosieve De Schrijver geeft sterk zijn vertwijfeling weer. De Koning zet juist zijn kenmerkende zoekende, bijna verstrooide spel nog extra aan, waardoor de dolende kwetsbaarheid van zijn personage tastbaar wordt. De chemie tussen de acteurs, die elkaar al decennialang van tegenspel voorzien, zorgt ervoor dat ook de vriendschap tussen de twee mannen gelaagd voelt."
NRC, Marijn Lems, 27 december 2018

Omdat het ge niet kunt zeggen hoe 't werkelijk is
"Het is pure poëzie, zowel in de vormgeving met oerelementen (het bruine zeil, de zee, de kale rotsen, de grijze stenen, de zwarte pakken) als in de filosofische teksten, doordrenkt van betekenis."
Margriet Prinsen, Haarlems Dagblad, 17 januari 2019

Theatertekstkritiek: Ik ben de wind van Jon Fosse - Prachtig opgeschreven diepe weemoed
"Met zijn meer dan dertig gepubliceerde toneelteksten, vertaald in meer dan veertig talen, is Jon Fosse zowel een van de meest succesvolle als, in relatie tot deze grote hoeveelheid werken, ook een van de meest ongeziene. Slechts een beperkt aantal van zijn stukken is in Nederland gespeeld en ook de recent zeer goed ontvangen productie van Ik ben de wind (2017) door tg Stan en Maatschappij Discordia had helaas maar een beperkt aantal speelbeurten. Dat is jammer in het algemeen en jammer in het bijzonder omdat deze geraffineerde, compacte tekst zo ongelofelijk veel te bieden heeft. Gelukkig is er de tekstuitgave van Ik ben de wind bij De Nieuwe Toneelbibliotheek in een vertaling van Maaike van Rijn én in een toneelspelersversie van Matthias de Koning en Damiaan De Schrijver (daarover later meer) zodat we er in ieder geval lezend van kunnen genieten."
Joris van der Meer, Theaterkrant, 3 april 2019

tekst Jon Fosse 'Eg er vinden' 
vertaling Maaike Van Rijn, Damiaan De Schrijver, Matthias de Koning
van en met Damiaan De Schrijver en Matthias de Koning
productie tg STAN en Maatschappij Discordia
techniek Tim Wouters
kostuums Elisabeth Michiels